Gp 3132-35...? (Fordon: lok)

av Martin Kolseth @, Tuesday, June 16, 2009, 22:06 (4913 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om loken beställdes av VGJ med större drivhjul för att kunna dra persontåg och samtidigt pv inom VGJ alltjämt hade vakuumbroms så det ju inte helt ologiskt att loken fick denna vid leverans. Vakuumapparaturen kan ju ha tillhandahållits av VGJ vid leveransen och behöver inte vara nytillverkad.
De äldre VGJ-Gp-loken var ju avsedda för godståg och behövde inte denna utrustning.

Anledningen till att Gp 3132-3135 fick större hjul än tidigare Gp-lok står att finna i att SJ när de beställde Gt-loken ville kunna köra persontåg (60km/h) med dessa. Därför ökades hjuldiametern på Gt till 1100mm istället för 1040 som på de äldre Gp-varianterna.
VGJ begärde ursprungligen offert på "Gp" i likhet med de lok som tidigare levererats till VGJ. Motala Verkstad meddelade dock att de offererade ett utförande överenstämmande med de Gt-lok som skulle tillverkas åt Kungliga Järnvägsstyrelsen. Kontraktet omfattar 4 lok med möjlighet till annulering av 2 lok om VGJs förstatligande inte skulle bli av.
Vad jag minns, och vad Anders Jansson skriver, tillhandahölls inget material av beställaren.

//Martin


Hela tråden: