Gp 3133 - tjänstgöringen på DONJ (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Saturday, June 20, 2009, 18:55 (5418 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kan tilläggas att två bilder finns på lastning/ avlastning: I Inlandet till kusten finns en bild från Wij bruk som visar avlastningen och i signalen har jag för mig att jag sett en bild från lastningen i Åtvidaberg. Den var införd under rubriken "nu lämnar de gamla loken in" eller något liknande.

Jag har hittat bilden i Signalen nr 38/1957, på sidan 18. Bildtext: "DIESELN SLÅR UT: Omläggningen av traktionsformerna vid SJ från ång- till dieseldrift pågår i rask takt - stora driftsbesparingar görs inte bara med det dyra stenkolets bortfall utan också i form av lägre unbderhållskostnader och minskat personalbehov. Här en aktuell bild om hur dieselloket slår ut ånglokskollegorna! Den är tagen i Åtvidaberg, där ett ånglok dragits ur trafik och av en lokomotor bogseras upp på en kraftig överföringsvagn (det är som bekant smalspår där) för att insättas på annat håll på SJ-nätet. Fbb J. Örtegren, Åtvidaberg, var den påpasslige fotografen."

M.v.h.
Ola


Hela tråden: