Avvikande skydd vid Göteborg - Borås (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Monday, July 06, 2009, 11:56 (5401 dagar sedan) @ WS

Utefter SSB/ÖSB delen Nässjö - Mjölby, fanns många små plankorsningar

för bönder och markägare med mark på båda sidor om spåren. Det typiska
då i dessa trakter var EN stor (åtta-kantig om jag minns rätt) stolpe
i betong som höll upp bondfångaren. Den svävade altså fritt i en ände.
Typiskt var också en grind med stomme i vinkeljärn och kryssförstärkt
mittendel.

GBJ elektrifierades redan före förstatligandet, och tydligen valde man en enklare typ av skyddsanordning. Vid alla korsningar med små vägar (ägovägar och troligen också andra mer lokala vägar) fanns åtminstone under 1960-talet ovanför vägen en järnregel, monterad på liknande sätt som WS beskriver, men med järnstolpe. Skylt "LIVSFARLIG LEDNING" saknades. Istället satt en liten varningsskylt ungefär i ögonhöjd på stolpen. Detta arrangemang kanske förkom även vid andra linjer, men det absolut vanligaste vid korsningar med småvägar var ungefär det som WS beskriver!


Hela tråden: