Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 11:39 (5401 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fascinerande att se alla dessa bilder inklusive arbetande personal. Det måste väl varit någon med fotointresse utöver det vanliga vid malmödistriktet som ägnade sig åt denna fotodokumentation. Finns det någon ledtråd till vem som tagit bilderna? Och har du någon teori om varföpr de är tagna?

Det kan mycket väl tänkas vara en fotointresserad signalingenjör vid distriktet som tagit bilderna, detta med tanke på att de omfattar platser spridda över en stor del av dåvarande SJ III distrikt. Signalmästare och signalreparatörer arbetade däremot bara inom ett mer begränsat område. Vid den tiden bilderna togs startade SJ en vägsignalskola (baserad i Revingehed eller Harlösa tror jag), vars deltagare installerade en del anläggningar, men jag får inget intryck av att det är vägsignalskoleelever som är i farten på bilderna.

Det finns ett fåtal liknande bilder även från andra distrikt. Ibland fotograferade man vägkorsningar för att dokumentera siktförhållanden mm, detta som ett underlag för beslut om förstärkt skydd eller andra ändringar av säkerhetsanordningarna. Och ibland togs fotografier på nya typer av signaler, bomstativ och liknande.

I de tre fotopärmarna jag hittade på Sveriges Järnvägsmuseum finns även en del bilder på signalställverk, T-semaforer, rälskontakter mm, och dessa bilder har antagligen tillkommit mest därför att någon på distriktet har tyckt det vara angeläget att dokumentera verksamheten vad gäller installation, underhåll och ombyggnad/slopande av signalsäkerhetsanläggningar.


Hela tråden: