Långedragslinjen än en gång. (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, July 13, 2009, 08:34 (5373 dagar sedan)

För några veckor sedan skrevs här om Långedragslinjen i Göteborg.På slutet kom det till stor del att handla om brevlådorna på vagnarna.Någon tycker kanske att det inte hör hit,men vi skriver ju ofta om postvagnar-så varför inte.Något klart besked hade väl ingen att ge , så efter att ha tagit en extra lång funderare - 20 sek. i.st. f. 10 - kom jag fram till att kanske Postmuséi vänners årsbok Postryttaren hade något om detta,och mycket riktigt.1976-UB hade boken-fanns en artikel av Stig Nilebrant.Han hade forskat i saken och fått god hjälp av postmästaren vid Gbg 1,Gardtman.Brevlådor började användas den 1 juni 1911.De fanns på alla linjer utom en.Sexan då,Linnéplatsen Sahlgrenska.Alla vagnar som passerade Drottningtorget tömdes av personal från Gbg 1. Linje 9 och 4 ,som inte passerade Dt,tömdes på Järntorget av personal från Gbg 7.
Omfattningen var stor. 1918 lades 2,2 miljoner försändelser på de 99 lådorna ,varav 75 % småbrev.Detta i en stad med 200,000 invånare. 1958 hade det minskat till 1 miljon och 1961 till 500,000.1 juli 62 drogs lådorna in.Dels beroende på att enmansbetjäning hade det gjort svårt all hålla koll på vagnens bakdel där lådan satt,dels på trafikomläggningar.Stallpersonalen skulle när en vagn kom in ,som inte var tömd, lägga breven på en låda som skulle gå ut följande dag.För de som undrar hur det var i deras stad följer i korthet.Stockholm, 1/11 06-1/7 49 innersta´n, 14/751 Yttre.Lidingö 1925-1/10 50.
Malmö 27/8 08- 34/35. Gävle 1/3 36-31/1 53. Hälsingborg 1/10 11- 31/1 48.Sundsvall 26/8 25-Nov 52. Uppsala 1928-1933 ev.34. De andra städerna hade inga brevlådor.:-) Sune


Hela tråden: