Bidrag eller inte, det är frågan. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av P-G Olsson, tisdag, mars 11, 2008, 22:01 (5224 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vi kan lyfta frågan ett snäpp, och lämnar WFJ:s bekymmer för en stund, och i stället titta på det som är kärnan i diskussionen: I vilken utsträckning är det rimligt att museibanor och järnvägsmuseala verksamheter uppbär bidrag för sin verksamhet?

Som jag ser det är det rimligt att den som ger ett stöd - oavsett om det är kommun eller landsting eller annan offentlig instans - ser att man får någonting tillbaka för det. Att lämna ett driftbidrag för att "man ska kunna köra tåg" är väl inte realistiskt? Vad är det som gör att en samling pojkar i olika åldrar ska uppbära bidrag för att leka med gamla tåg, när andra pojkar i olika åldrar inte uppbär bidrag för att leka med gamla båtar, bilar eller flygmaskiner? Vad är det som gör ett ånglok mer kulturhistoriskt intressant än en Borgward Isabella eller en bohus-eka?

Frågan har varit uppe förr, och man kan diskutera tills man blir blå i synen, men jag tror inte att man kommer någon vart om man pekar på att lokstallet i Astad eller banan mellan Beberga och Cekrok är Synnerligen Kulturhistoriskt Intressanta. Om man däremot visar att museibanan mellan Beberga och Cekrok kan har öka antalet besökare i båda orterna och att man dessutom har en utställning i lokstallet i Astad i samarbete med hembygdsföreningen och att antalet besökare har ökat stadigt under de tre år som verksamheten har pågått, då tror jag att kommunens intresse vaknar. Och med vaknat intresse kommer möjligheterna till att få stöd.

Hela tråden: