Skånska vägskydd: Henninge vid stambanan (Signaler/säkerhet)
1953 tillkom en automatisk vägskyddsanläggning vid Henninge mellan Höör och Sjöholmen. Bilden ovan togs antagligen sommaren 1953. Anläggningen besiktigades den 1 augusti, men jag vet inte exakt när den togs i bruk.
Av tidtabellsboken del A 1955 framgår att ljus- och ljudsignalerna för tåg söderut kontrollerades av de automatiska blocksignalerna vid Ormanäs blockpost. I motsatta riktningen fanns motsvarande kontrollfunktion i blocksignalerna vid blockposten Norra Stehag. Sjöholmen var håll- och lastplats och hade inga blocksignaler. De nämnda blockposterna förreglade därför även växlarna vid Sjöholmen.
I riktning norrut satte man upp en stopplykta före övergången. Det är väl den lyktan som - ännu inte ibruktagen och därför bortvänd - syns på bilden ovan. När man växlade vid Sjöholmen måste vägskyddsautomatiken kopplas bort, eftersom den spårledning i uppspåret som normalt startade varningssignaleringen sträckte sig in mot lastplatsen. Den automatiska funktionen bortkopplades när ett visst blockfält vid Sjöholmen förreglades, och samtidigt tändes stopplyktan. V-signaler fanns ju vanligen inte vid denna tid.
Mannen med hatten lät sig fotograferas med ryggen mot tågens normala körriktning. Kanske hade han begärt bandisposition? Varselvästar fanns knappast vid denna tid, troligen inte ens varselhattar med reflekterande hattband
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, uppgifter från tredje signalsektionens handlingar i Göteborgs landsarkiv, dnr 16/53