Sotning och Ess tuber (Fordon: lok)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, July 29, 2009, 19:13 (5356 dagar sedan) @ BD

Påhitt! Ja så kan man väl uttrycka sig lite vanvördigt.Vi har ju tidigare skrivit om ESS tuben , som Nordling och Bengtzon hade konstruerat,och som Ahlberg nämner en del om i BJ 1922.Den kom ju rökgaserna att få ett turbulent förlopp i stortuben,och på så sätt kramade ur mer värme ur densamma.Samtidigt som den var lättare än andra liknande konstruerade tuber att hålla ren.Allt eligt Ahlberg.I Åmål fanns en speciell tubrensningsmaskin.Hur den var konstruerad vet jag ej,men den finns upptagen i en inventarieförteckning över maskinerna i Verkstaden.På sid.210 i BJ 1922 har den nr 1-tubrensningstrumma-(det gäller att göra research, som någon nyss skrev här i tråden om tåg på film och i böcker).Tillverkningen överläts ju på Uddeholmsbolaget. I gamla 77 an var nogsamt angivet med särskilt tecken vilka lok som hade Ess tuber.Vill minnas att alla,eller nästan alla NVHJ lok hade sådana,kanske beroende på dess maskiningenjör, Härdstedt.Han hade ju tidigare varit ingenjör på verkstaden i Åmål. Vad vet jag? Men jag kan ju alltid gissa.:-) Sune


Hela tråden: