Demokratiunderskott - debattinlägg (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Affe @, Partille, lördag, januari 05, 2008, 14:17 (5252 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det har jag skriftligen meddelat styrelsen för JvmV och finner ingen anledning att ta upp den saken i detta forum.
Avsikten med mitt debattinlägg är att få igång en diskussion om man på något sätt kan ändra föreningarnas arbetssätt i syfte att bl.a öka medlemmarnas inflytande och även kunna ställa krav och utkräva ansvar av dem. Jag gillar heller inte att "proffstyckare" skall bestämma vad andra skall göra. Detta måste förhindras oavsett om verksamheten drivs på traditionellt sätt och/eller via Internet.

En annan mycket viktig fråga som också måste lösas är hur vi skall kunna trygga återväxten i föreningarna. Gör vi inget snart är jag rädd att lösningen på lååååång sikt mynnar ut i en enda centralstyrd "förening", ledd av ett statligt ämbetsverk eller liknande.
Ser att läsarskaran har passerat 600-strecket och många kloka synpunkter är redan lämnade i denna debatt, men det vore kul om fler ville delge oss sina åsikter.

Mvh Affe

Hela tråden: