Göteborg Bs - Vad gör SJ-tåg där? Göteborgska bangårdar (Fotografier/bildfrågor)

av Leif B, Tuesday, August 04, 2009, 01:06 (5383 dagar sedan) @ Bobo L

Jodå, jag har skummat igenom alla tänkbara länkar vid det här laget, men eftersom min lokalkännedom i de delarna av Gbg inte är lika bra som runt pubarna i City :-P så är jag fortfarandde lite vilse i pannkakan!

Några frågor med utgångspunkt ifrån kartan ovan:

Oj, många frågor. Se vad en stockholmare klarar att reda ut - så får väl lokalbefolkningen komplettera och korrigera!

/Leif

1)
Var går dagens VKB-tunnel, och var ligger stationen Liseberg?

Gårdatunneln går i ungefär samma sträckning som Västkustbanan (VKB) gick på kartan. Tunneln sträcker sig från Gubbero (ungefär där "G", "1920" och "III" ansluter till VKB till norra änden av Almedal station. Hållstället Liseberg ligger precis norr om Öregryte gamla kyrka.


2)
Den nyligen rivna bron som ersattes med en ny bro, var ligger den på ovanstående karta?

"Godstågsviadukten"(eller "Bocken" ) sträcker sig från Gårdatunnelns norra mynning (d v s nyss nämnda Gubbero), nästan rakt norrut till "Rangerbangård G.J.S.I.II.III.V"

Var det den förbindelsen som kallades "Skäran"?

Nej, "Skäran" förbinder Sävenäs rangerbangård med Bohusbanan. Den börjar ungefär där "Ånäsvägen" (idag Gamlestadsvägen) skär Västra Stambanan (VSB) och svänger skarpt höger i en båge (som en skära) och ansluter till Bohusbanan precis innan den korsar Säveån. På denna bild syns Skäran som böjer sig över BJ mellan fyrspåret på VSB och Marieholmsbron ("svängbro" ).

Var låg i så fall "Hammaren" (om den fanns)?

"Hammaren" förbinder Skärans norra ände med BJ mot norrut (mot "TILL" på kartan!). Hammaren ser inte ut som en Hammare men ligger i anslutning till Skäran.

Sedan något år finns dessutom "Triangelspåret" som förbinder norra änden på Hammaren med Marieholmsbron så att man - när man kommer från norra sidan Göta Älv - kan svänga vänster direkt efter Marieholmsbron till BJ norrut.


3)
Vilket alternativ blev till slut byggt? Visst var det väl det som är med romersk tvåa markerat?

Nja, nästan. Man byggde "Persontågsviadukten" söder om skansen Lejonet istället. En variant mittemellan "II" och "1920".

4)
När flyttade Gbg Västgöta in till Gbg C?

11/6 1932.

5)
Hur mkt återstår idag av Bergslagsstationen? Stationshuset är väl kvar, inrymde till nyligen (eller fortfarande?) BV:s förvaltning. Bangården?

Ja, stationshuset står kvar men vad det används till, vet jag inte. Norra delan av bangården finns kvar som godsstation under namnet "Göteborgs Norra". Eller ska man kanske säga att det finns en ny(are) bangård på samma plats. Det finns t o m en liten växlingsvall men mest är det omlastning mellan bil och tåg snarare än rangering. Södra delan av bangården täcks av en gigantisk terminalbyggnad. (Titta på Eniros flygbilder!)


6)
Visst finns väl numera, sedan 10-20 år, en direkt spårförbindelse från Sävenäshållet ut till Marieholmsbron?

"Skäran" har funnits 1945 men den är utbytt sedan dess (på 80-talet?). Mer om Skäran i fråga 2.

7)
Marieholmsbron byttes väl för några år sen? Ligger den nya i ungefär samma läge som den gamla?

Marieholmsbron på Wikipedia


8)
Var går Angeredsbanan?

På VGJ:s nya banvall från 1932. På denna bangårdsplan 1938 som finns hos Ekeving sysn VGJ:s nya linje från Lärje - på östra sidan av BJ - under VSB - på södra sidan av Olskroken station till "Göteborg Västgöta" vid Centralen. (VGJ:s gmla linje syns också. VGJ:s gamla station kallas "VGJ godsbang" på planen.) Lite mer detaljer av VGJ:s nya sträckning kan man hitta på sidan om "Olskroken".

9)
Var låg Lurkebo, och de båda andra omtalade personalhusen? Kallades inte ett av dem för Kvalsterbo? :-D

Lurkebo låg vid midjan inne på Göteborgs öster om plattformarna men väster om den punkt där Persontågsviadukten svänger av från Västra Stmabnan, på norra sidan av spåren. Lurkebo revs förra året när midjan breddades.

10)
Var ligger M-vinden? :-D

??


Hela tråden: