Långedragslinjen än en gång. (Järnväg allmänt)

av Kent Lillfors @, Ale, Wednesday, August 05, 2009, 14:07 (4808 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jo Sune det finns en Kent Lillfors till!

Men han tilltalas Robin och är en av mina 5 söner!

Så du har både rätt och fel!:-D :-D :-D :-P

Spårvägschefen vid den tiden hette (om jag hittade rätt i hårddisken)Sixten Camp???? Lär ha taget upp denna fråga!
I alla fall samma chef som medvetet eller omedvetet "mörkade" en av utredningarna om tunnelbana i Göteborg. Minns jag vidare rätt fanns en tidigare utredning även kring -30 talet. (ref "tunnelbana" radioarkivet)

De s.k. "brevbomberna" appterades med hjälp av "löst" fäst eltejp över stubintråden innuti "påskuvertet" så att inte stubintråden skulle "kortslutas".

Testade själv denna typ av "brevbomb" i en sandlåda, effekten var förvånansvärt liten. Ett mindre hål i kuvertet och mycket liten glödbrand som snart slocknade.
Värsta scenariot var nog lätt bränskadade kuvert, syretillförseln i en brevlåda är ju begränsad, men det jag såg när andra gjorde det var den stora effekten att det lät mer än vad det verkade och ca 30m senare stannade spårvagnen och en upprörd konduktör uppenbarade sig.
Troligen var det denna effekt som eftersöktes:-P :-P :-D :-D vad vet jag;-)
M.a.o. ett "pojkstreck"
Mitt deltagande "passiv" åskådare vid något eller några tillfälle!
Var det var är min hemlighet, om det var en lokal företeelse vet jag inte! Vet inte om det bara var enstaka händelser

Men sådana här händelser kommer man bara ihåg när någon skriver om, brevlådor på spårvagnar

Sköt om sig och lev väl!

Kenta fd tvt, numera friherre;-)

Hela tråden: