Utbilda - ett bra "motmedel" mot minskade aktiva (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Saturday, January 05, 2008, 18:05 (5950 dagar sedan) @ Affe

Du tar upp den ständiag och viktiga frågan - "hur blir vi fler?" eller åtminstone "hur behåller vi antalet aktiva något snär konstant?".

Ett framgångsrikt koncept som tillämpas på Ohsabanan och på GHJ är en "grundurs" i järnvägsteknik och järnväghistoria. Alltså inte någon TRI- eller fordonsteknisk kurs (det har man också).
På ULJ har vi en "introduktionskurs".

Syftet är att få nya medlemmar att känna sig välkomna och hjälpa dem lite grann att förstå vad det är för "arv" vi förvaltar inom resp förening.

Steget från den allmäna "inreoduktionskursen" till att gå vidare och bli aktiv och läsa fler kurser (i t.ex. TRI) blir därmed mycket mycket mindre och lättare för den nye och oinvigde.

JAg tror vi får sluta hoppas på att den nye aktive dykker upp en morgon i Lärje, Skara, Jädraås eller Brösarp och med de entusiastiska orden "HEj, jag heter Astolf och har tagigt med mig ne overall - kan jag hjälpa till med något+"
Den människan är på utöende och ersaatt med en mer kritiskt granskande person som helst vill få information och upplysningar (gärna via nätet) först innnan man tar ett första initiativ.
Ett resulat av att vi lärt oss sovra i informationssamhällets stora massutbud!

Hilsen
Johan


Hela tråden: