WFJ kanske slipper ny banövergång med Riksväg 50 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson, måndag, mars 17, 2008, 12:31 (5219 dagar sedan) @ nicke

Stalltipset är en plankorsning som är den i särklass billigaste lösningen. Mot detta talar trafikintensiteten som vägs in. Men jag har svårt att se att de fåtal trafikdagar det rör sig om på årsbasis motiverar en bro av något slag för kanske 10-tals miljoner. Detta vägs mot en plankorsning för en bråkdel av den kostnaden. Detta är ju en i högsta grad teoretisk diskussion då den faktiska järnvägen nu i denna dag endast kan räknas i hundratals meter och inte kilometer.

Rent praktiskt hur går bygget av plankorsningen till? Är det vägverket som anlitar banverket för att upprätta en helt ny modern signalanläggning, eller är det WFJ själva som får bygga anläggningen i gammaldags stil och sedan skicka räkningen till Vägverket?


Hela tråden:

 

powered by my little forum