Q12b då och nu (Järnväg allmänt)

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, October 02, 2009, 22:47 (5318 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Fattar jag rätt att detta gör att inneraxlarna har högre axeltryck än ytteraxlarna.

Det låter i mina öron som en svårsmält slutsats. I ett sammanhang där maximal lastförmåga hos alla bärande axlar är en av de mest värdefulla egenskaperna låter det bakvänt att dimensionera för en kapacitesnivå som man sen systematiskt inte ytnyttjar för att alla axlarna inte bär lika last.

Jag vill minnas att på boggivagnar med diamondboggier hade man olika typer av spiralfjädrar för att dämpa självsvängningar. Man kunde därefter höja sth från 70 (eller var det från 60?)till 90 km/h.

"Friktionsfjäder 90"

Jag har själv sett diamondvagnar riktigt "studsa" fram på spåret. Men det är ju skillnad i friktionen i spiralfjädrar och bladfjädrar så det är kanske fel att jämföra de båda typerna.
PLj

Tja... ? Säkerhet mot axelavlastning och gångegenskaper i största allmänhet är väl universella egenskaper fullt möjliga att jämföra oavsett på vilket sätt man åstadkommit dem.


Hela tråden: