Bevarandet av beredskapslok (Järnväg allmänt)

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, October 03, 2009, 20:25 (5312 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Kvaliteten på behandlingarna varierade som sagt kolossalt. I augusti 1958 tillbringade jag nästan en hel dag med att detaljgranska hela drösen med lok som stod där då - dels ett ganska stort gäng nyavställda 1067-lok; dels L..t, dels W..t, en 6-7 stycken, uppe vid stationen, och dels en blandad samling 891- och 1435-lok nere på skrotningsplatsen. Ja, ngn enstaka 1067-maskin fanns oxå där nere på treskensspåret.

Loken uppe på stn var helt obehandlade; betr. dom övriga varierade "konservtillståndet". Det var alldeles uppenbart att man ibland bara hade blaskat på Dinitrol eller Tectyl hursomhelst ovanpå smuts och stybb och rost... Flera koltag i både tender- o tanklok hade stora rosthål, likaså asklådor, där askan tittade fram. Man hade inte ens askat ur ett par av loken!

Vissa av dom avställda loken förvånade en verkligen - t ex det ganska moderna S14p 3080; f d VGJ 13; enmanslok byggt 1930 med sth 60, stora förråd och radialaxlar...! Just detta måste ha fått ngn större skada relativt tidigt, varför annars slopa...?? Beredskapspersonvagnar fanns ju i mängder på Västgötanätet...?!


Hela tråden: