Bevarandet av beredskapslok (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Sunday, October 04, 2009, 21:30 (5290 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Om jag minns rätt så var verkstaden i Borås (Åhaga) kända för att de sprutade över allting med dinitrol medan Östersund var mera "varsamma". Någon som kan bekräfta?
PLj


Utan att ha några som helst skriftliga eller formella underlag så är det precis min erfarenhet. Östersund skyddade t.ex lyktglas och armaturglas med tunnare skivor. Träytor i hytten sparades m.m. Samtidigt var loken i övrigt väl rostskyddsbehandlade. Ska låta det vara osagt om det även gällde den sista tiden Östersunds verkstaden konserverade ånglok. Men det finns iaf exempel på att Östersund snyggade upp och målade upp beredskapsånglok i ett sent skede. Om jag inte missminner mig var t.ex B 1135 och B 1107 exempel på detta. Henrik R har tidigare skrivit att B 1135 kom tillbaka till Nässjö: nymålad, nytt valv och ny durk. Detta efter en beredskapsrevision i Östersund 1969 eller 1970. Vad säger Per-Åke om 1135 i Herrljunga? Är det målning eller tektyl/dinitrol eller en blandning?

SJ B 1135 är troligen målad/uppsnyggad hos mfGDJ Falun innan loket kom ner till Herrljunga. Det finns inte mycket som är kvar som påminner om beredskaps-ställningen av loket. SJ B 1135 är idag en mycket fin pjäs att titta på.
Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: