Ett försök att slippa boggiramverk (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, October 05, 2009, 11:48 (5289 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

[image]
Det sägs att försöket misslyckades just p g a att axeltrycksutjämning saknades eller inte kunde anordnas. Tja, men frågan är om försöken upphörde för tidigt, nog borde det gå att anordna axeltrycksutjämning två fjäderbrunnar emellan.
Kanske led vagnen av samma problem som rundvirkesvagnarna Laaps?
På Laaps har tyligen problemen minskat med att dela upp fjädrarna i två med styrande bricka emellan.
Det vita på axeländarna är släpringsdon för att överföra mätvärden från mäthjulen

[image]

[image]
Boggivagnar får enligt UIC inte vara lättare än 16 ton. På detta foto är vagnen lastad med ett speciellt sjö- och landflak för att innehålla den lägsta vikten. I ändrad form används nu sådana fak för Outokumpu-AvestaPolarit transporter Tornio - Avesta - Göteborg - England.
Har aldrig sett något foto av vagnen utan flak, kanske någon här på forumet har sett den och har foton och/eller ritning?
[image]
Numera är vagnen tvåaxlig och står och skräpar i Eskilstuna.
De vagnar som nu används väger drygt 18 ton och det är inte orimligt att antaga att prototypen kanske bara väger 12 ton. Antaglig ökad last per vagn 6 ton vilket kan vara värt en del.

För järnvägshistorien skulle det vara bra om redogörelsen för proven kan bevaras för eftervärlden. Redogörelsen bör finnas hos nuvarande Interfleet, TGOJ och hos NACOs nuvarande ägare som jag tror är Axiom Rail

http://www.outokumpu.com/pages/Page____9047.aspx

Sgmmns-w


Hela tråden: