Statiska frekvensomvandlare utan halvledare (Järnväg allmänt)

av Jan Långström, SbÖN km 1143, Monday, October 05, 2009, 19:14 (5311 dagar sedan) @ Anders_Wallen

I ett utbildningsdokumet för tunnelbanans tekniker från 50-talet nämns att:

[i]Försök med statiska omformare har utförts på tunnelbanan. Dessa försök har emellertid ej utfallit med tillfredsställande resultat beträffande driftsäkerheten. [b]De aktuella statiska omformarna omvandlar 50 till 75 p/s i ett system av kondensatorer och spolar.[/b] Uteffekten hos de statiska omformarna uppgår endast till ca 200 VZ, denna effekt är i de flesta fall otillräcklig för den normalt förekommande belastningen från spårledningar i ett relärum.[/i] (Min fetstilsmarkering)

Att man före halvledarnas intåg kunde bygga blinkapparater utan rörliga delar med hjälp av just kapacitanser och induktanser hade jag hört talas om, men denna frekvenshöjande utrustning är helt okänd för mig.

Vet någon mer om dessa omvandlare? Finns kanske t.o.m. ritningar eller tekniska beskrivningar i någon vrå?

Statiska omformare från 50 till 150 Hz (tredje tonen pga olinjär mättnadskurva i järnkärnan) har jag varit med om, men 50 till 75 Hz?


Hela tråden: