Det där om "musealt" igen... (Järnväg allmänt)

av J. O. Andersson, Tuesday, October 06, 2009, 14:26 (5315 dagar sedan) @ Johan Vinberg

MEn ett ord som jag aldrig ser oss använda - men som jag tror skulle både underlätta och vara vägledande är "antikvarsikt".

Vad lägger du själv för betydelse i begreppet "antikvariskt", och på vilket sätt tycker du att det skulle vara ett bättre begrepp än historiskt?

Strängt taget kan jag inte se att ordet har någon större betydelse i exemplen du ger, möjligen kan man säga att man skall göra en "antikvariskt korrekt" restaurering av exempelvis en vagn, eller att man ställer "antikvariska krav" på restaureringen, men om det skall säga någonting om hur restaurering skall utföras så måste man samtidigt definiera vad man själv menar med antikvariskt korrekt eller vilka antikvariska krav man ställer!

Som vi också har diskuterat förut så är det kanske byggnadsvården som är mest relevant att jämföra museijärnvägarnas verksamhet med. Detta eftersom även byggnadsvården i likhet med museijärnvägarna strävar efter att bevara föremålens gamla historia, men utan att hindra ny historia från att tillföras. Man kan snegla på exempelvis hur länsstyrelserna har definierat det i sina regler för byggnadsvårdsbidrag, men man skall samtidigt komma ihåg (som jag också påpekat tidigare) att dessa regler inte är huggna i sten utan att idealen, eller dom antikvariska målen om man så vill, även i byggnadsvårdsbranchen är tämligen modestyrda.

Annars brukar ordet ofta förkomma i konserveringssammanhang där man "dödar föremålet" och därmed stoppar tillförseln av ny historia. Till exempel stoppar ett intressant missbildat djur i en glasburk med formalin eller på kemisk väg stoppar ett metallföremål från att korrodera och lägger det i en glasmonter. Hur ordet används i sådana sammanhang kan man till exempel lära sig genom att läsa Riksantikvarieämbetets publikationer.

Vad som är musealt riktigt eller antikvariskt riktigt för en museijärnväg beror helt på vilken museal roll man tar på sig. Hur definierar man sin egen museala uppgift? Vilka styrdokument har man, tillämpar man till exempel Rigamanifestet (och i så fall hur strikt), vad har man skrivit i sina bevarandeplaner, etc?


Hela tråden: