Det där om "musealt" igen... (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, October 06, 2009, 15:25 (5306 dagar sedan) @ Johan Vinberg

"Autentiskt" låter bättre i mina öron då, synonymer kan vara "äkta" och "verkligt", vilket jag tycker är vägledande ord.

Denna vagn är äkta.
Denna vagn är renoverad på ett äkta vis.
Denna vagn är renoverad på ett äkta vis, förutom att vi har valt bort ett material, asbest, av hälsoskäl.
Vi har dokumenterat att det är denna förändring vi gjort i vår annars äkta vagn.
Upplevelsen av en resa i denna vagn är äkta, d v s det du upplever nu beträffande vagnen är det du skulle upplevt om du åkt i den för 100 år sedan.
Omgivningarna kring denna vagn(bana, stationer, tåg, etc) är så äkta som vi hittills förmått uppnå.
Vi strävar ständigt efter att höja äktheten i sin helhet.

=Autenticitet. Den som är road kan skapa kriterier för en skala 1-10 och poängsätta resultatet, och därigenom skapa en målstyrd upprättelse av autenticitet hos banan ÖÅJ.

Ombyggnader efter eget huvud typ kulörval, märkning, materialval, funktion ger minus. En fullpoängare vore en sedan urminne oförändrad vagn bibehållen i ett orört skick, säg kanske en av NJ:s 60-talsvagnar eller en RB-pass någonstans.


Det enskilt viktigaste måste ju vara (återigen) att bevararen lämnar så få påvisbara tecken på sin existens och sitt inflytande som möjligt. Autenticitet och antikvariska principer sammanfaller då. Men antikvariska principer är kontraproduktiva mot målet att bruka föremålet. Det sätter autenticitet på sin spets som enskilt viktigaste faktor för såna som oss, d v s det jag upplever när jag tittar på denna vägg är så nära som möjligt (1-10) det jag skulle upplevt för 100 år sedan.

Då levererar man något "äkta" till sin besökare. En vaakumförpackad antikvariskt rätt bevarad vagn som ej får beträdas ger ingen "äkta upplevelse". En sommarstuga på hjul med parkbänkar och högtalaranläggning till kaffet och korven är tillgängligare, men ger ingen äkta upplevelse [b]av det förgångna[/b] utan är en helt samtida konstruktion, förvisso möjligen populär och publikfriande. Båda dessa extrema exempel är lika fel när det gäller att visa vad järnväg var för 100 år sedan. Det ena stimulerar för få sinnen, det andra stimulerar sinnena felaktigt (om ambitionen är "något äkta från förr").

Forts nedan p g a teckenbegränsning... :-(


Hela tråden: