Det där om "musealt" igen...Forts (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson., Tuesday, October 06, 2009, 17:51 (5314 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag instämmer till fullo men har två kommentarer...

Om vi återinsätter ett fordon i "tjänst" så är det i sig inte fel, vi gör ett val att som får till följd att det fordonet får en annan historia om 50år jämfört med systrar å bröder som stått "still"...
Fordonens historia tog ju inte slut eller stannade bara för att en föreninge/museum övertagit dem...

Nej, tiden går. Definitionen jag eftersträvar är att den [i]fortsatta historiens påverkan i form av förändring bort från något av de olika fysiska tillstånd som varit[/i] ska undvikas/förhindras. Om man teoretiskt sett då övertar ett fordon från SJ AB, en A2 säg, och kör den i 50 år så ska man om 50 år helst inte kunna peka ut några förändrade detaljer som ändrats under 50-årsperioden. Vare sig de är rörda eller ej under perioden. Byta ruta mot "original" OK, byta ruta mot nytt material och/eller utseende = inte OK! Plättlätt! Denna autenticitetsformel är väl redan väletablerad i mer rigida bilkretsar, och den är hållbar hela vägen. Patina = OK, nyrenoverad på ett autentiskt sätt eftersom patinan gjorde fordonet/föremålet bortom brukbart = OK. Dessutom förbättrat å tillfixat utöver grundläggande omvärldskrav på t ex säkerhet = inte OK (i detta sammanhang)!


Kölhalning ska givetvis inte utföras under en Djurgårdsfärja utan genom avloppskulverten i Nynäsgårds lokstall, beroende på brottets allvar kan man välja mellan spår 1 -2 eller 4 :-D

Du är grym när du sätter den sidan till...


Hela tråden: