Det där om "musealt" igen...Forts (Järnväg allmänt)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, October 06, 2009, 21:21 (5305 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag instämmer till fullo men har två kommentarer...

Om vi återinsätter ett fordon i "tjänst" så är det i sig inte fel, vi gör ett val att som får till följd att det fordonet får en annan historia om 50år jämfört med systrar å bröder som stått "still"...
Fordonens historia tog ju inte slut eller stannade bara för att en föreninge/museum övertagit dem...


Nej, tiden går. Definitionen jag eftersträvar är att den [i]fortsatta historiens påverkan i form av förändring bort från något av de olika fysiska tillstånd som varit[/i] ska undvikas/förhindras. Om man teoretiskt sett då övertar ett fordon från SJ AB, en A2 säg, och kör den i 50 år så ska man om 50 år helst inte kunna peka ut några förändrade detaljer som ändrats under 50-årsperioden. Vare sig de är rörda eller ej under perioden. Byta ruta mot "original" OK, byta ruta mot nytt material och/eller utseende = inte OK! Plättlätt! Denna autenticitetsformel är väl redan väletablerad i mer rigida bilkretsar, och den är hållbar hela vägen. Patina = OK, nyrenoverad på ett autentiskt sätt eftersom patinan gjorde fordonet/föremålet bortom brukbart = OK. Dessutom förbättrat å tillfixat utöver grundläggande omvärldskrav på t ex säkerhet = inte OK (i detta sammanhang)!

Oki då instämmer jag....
Dock må man ju tänka sig (i min sinnevärld) nödvändiga moderniteter som är styrda av tex lagar, förordningar å slikt....om man ska fortsätta köra där sådant krävs.
Eller tex modernt fett i lager, något som betraktaren eller avnjutaren inte ser eller märker....likaså är färgtyp svårt att se skillnad på (dock kan den tränade se skillnad på de möe gamla färgtyperna men väldigt fåi allmänhet).


Kölhalning ska givetvis inte utföras under en Djurgårdsfärja utan genom avloppskulverten i Nynäsgårds lokstall, beroende på brottets allvar kan man välja mellan spår 1 -2 eller 4 :-D


Du är grym när du sätter den sidan till...

Jag?? nähä, inte då....bara rättvis;-)


Hela tråden: