Men hur långt i så fall? (Järnväg allmänt)

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 16:52 (5308 dagar sedan) @ Johan Vinberg

... och vi fick ju plats med ett café inne i den också".

OK - nu överdriver jag...

Inte till 100 procent.

Jag såg att ngn debattör sa här ovan, tidigare, att "Riga-manifestet är kanske bara ett korthus?"

Jag är böjd att hålla med om det.

Det är själva I D É N bakom HUR "gamla tiders tåg" kördes, som vi ska vara rädda om och bevara/återskapa - inte nödvändigtvis vartenda ev. överlevande föremål från tiden, till varje pris: [b]Däremot bemanningen/bekvinningen - stationsanordningarna (rent funktionsmässigt) - trafikhanteringen/rutinerna (= tåg-showen) osv[/b].

Och H E L S T med autentiska grejer/fordon, men inte alls nödvändigtvis.

En historiskt korrekt trafikhantering är låååångt viktigare - även om vissa ohistoriska undantag måste göras, av rent nödtvång.

(Dessa mina personliga åsikter gäller naturligtvis bara museibanorna - föreningar som opererar på BVs spår har ju begränsade möjligheter att uppfylla ett sådant mål. Och i praktiken måste i a f stor hänsyn tagas till enskilda aktiva nyckelpersoners åsikter om vad som är autentiskt o inte - dom måste få ha sina egna historiska morötter kvar!! Vilket gäller ALLA sorters tågföreningar.)


Hela tråden: