Svenskans utarmelse (Järnväg allmänt)

av Lars-Gunnar Åström @, Sundsvall, Wednesday, October 14, 2009, 03:12 (5302 dagar sedan) @ Bobo L

Gott folk, jag tycker det här att gnälla om ordet 2Ehuru" är en baggis. Tycker det är trevligt att det finns intellektuella här som minns och kan använda de flesta ord efter kynne, form och smak.

Tänk på ord som "typ" och "precis" som numera används i tid ch otid och all engelska som blandas in. Vad menas med typ egentligen? Och "just det" har ersatts av precis som ju är en benämning som man använder om man vill tala om mått. Ett precist mått är ju mitt i prick eller mitt på millimetern eller exakt.

Tycker ni skall betrakta främmande ord som nostalgiska och värt att bevara och försöka hålla Svenskan levande. Skall vi i framtiden ha ett språk sem benämns "Sengelska" då hälften av svenska vokabuläret är ersatt av engelska och andra termer från andra länder?

Jag tror inga andra länder låter sig påverkas lika mycket av andra språk lika mycket som Svenskarna. De håller på sitt och vill bevara sitt språk. Det är bara vi "dumma" svenskar som låter oss luras och bli till åtlöje i utlänningarnas ögon. Låt oss visa att vårt hjärta klappar för vårt språk och vår kultur.

//Lars-Gunnar


Hela tråden: