E2 980 i Borås den 11 april 1963 (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund, Monday, October 19, 2009, 01:18 (5305 dagar sedan) @ Sven A

ok, tack.
Axel 1, är det löphjulet eller första drivhjulet?

Varför valde man en sådan lösning? Låter enklare att ha dem utefter sidan vad gäller service och underhåll.
/L


Genom att tillverka ett sammansatt cylinderpaket kunde vikten reduceras, vilket är av väsentlig betydelse gällande E-loken.
Med lägre axeltryck kunde det relativt kraftiga E-loket ersätta lok med sämre prestanda på banor med lägre bärighet.
Dessutom medförde innerliggande cylindrar att loket inte slinrade sig lika kraftig, sk sinusgång. Dvs vevstakar mm väger en hel del och ha dessa ytterliggande medför en större obalans i maskineriet.

Momentet som de rörliga delarna alstrar i maskineriet blir lägre.
En annan sak att tänka på är linjäriteten mellan drivhjulsaxeln
och cylinderkolvstången.
Cylinderkolvstången brukar vara parallell med en tänkt radie från centrum
på drivaxeln.

Maskiner med innerliggande cylindrar brukar ha en tendens till bättre gång
i spår.


Hela tråden: