Bensin i Beted (Historiskt material)

av Stefan Nilsson, Sunday, March 23, 2008, 11:34 (5870 dagar sedan) @ Roy Mårtensson

Extremt stort tack for detta!! ... Jag liksom du har länge fascinerats av denna miniatyrjärnvägsknut och dess lilla samhälle. ... Hoppas kunna ta mig dit i sommar för att ta lite fler bilder längs DVVJ och Beted.

Förresten, skulle du inte skriva något om bensinpumpen? :-P

Hej,
kul att det finns fler Beted-intresserade! :-) Förhoppningsvis ska det gå att rekonstruera mycket av Beted i text, bild och modell (även om givna utrymmet där sätter stopp för exakt avbildning).

Om bensinpumpen skulle jag ha skrivit, ja, men jag tänkte att detta var kanske fel forum att skriva på, så mycket därför satte jag upp historiksidan... Men jag lägger in detaljbilden ur fotot från 1930 här, och det handlar ju trots allt om sådant som sprungit ur järnvägen, om järnvägssamhället i dubbel bemärkelse ;-) :

[image]

Till vänster om trappan står det "KAFÉ, läskedrycker, XXXX & XXXXXXXX". Trätunnor för regnvattnet.

Caféet byggdes och ägdes 1927-63 av Oskar Svensson i Söpple, men han bodde aldrig där eller drev verksamheten. Innehaverskan ca 1930-49 hette Anna Olsson från Arvika och hade förutom café även kiosk och bensinpump samt ko för kaffegrädden. Att döma av norrgaveln hade hon även radio. Senare arrendatorer var en familj Gärdner 1949-57 som också bodde i huset, "Dagobert och Blondie" 1957-62 (vilka också var bland de första som skaffade TV samt hade en tam apa). 1963 köptes huset av en familj Ivan Kristiansson från Slärteg, vars fru och döttrar drev cafét, och när han dog 1979 lades caféverksamheten ner. Därefter vandrade huset mellan olika ägarhänder tills det brändes ner av brandkåren 1996.

Jag lyckas inte läsa vad det står på bensinpumpen eller på den runda emaljskylten på verandaväggen; de är mycket lika varann och kanske står det samma sak på dem. Att döma av mackboken "Full tank" (av Olle Wilson 1995) så kan det vara Pratts bensin. Invid ligger det ett fat som slangen går till - månne bensinfatet?

Ja, vi kanske ses i Beted! :-)


Hela tråden: