Frågetecknen hopas (Historiskt material)

av Sune Nylén @, Sunday, March 23, 2008, 22:06 (5871 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej! Nej Inte del B.Att det inte finns några vingar för infart beror på att de inte hade några infartssignaler som kunde manövreras från stn utan denna saknade förregling.Jag har kikat i tdtn 16/8 7 juni 43 Av den framgår det att Gilseruds vx hade 2 vingad Högåsens Grusgropsspår dubbelsidig, svängbron över Dalslands kanal envingad, så och för klaffbron över Dalslands kanal mellan Billingsfors och Långed, samt vid Håverud för klaffbron och slutligen en dubbelsidig för Håfreströms lastspår.Inte heller för Skilligsfors banan fanns någon verksam semafor som manövrerades från stn.Skulle man manövrera dessa semaforer misstänker jag att man fick bege sig ut till dem och ställa dem till stopp.Jag vill minnas att jag läste att de alltid stod på kör,eller tar jag fel.Tdt del A som innehåller alla uppgifter om driftsplatser vagnvikter m.m brukar innehålla en förteckning över de olka signalerna och hur man skall förfara i nödsituation för att ställa en infartssignal till stopp och var signalveven för detta är placerad.:-) Sune


Hela tråden: