Skånska vägskydd: Görslövsvägen vid Nordanå (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 07, 2009, 13:34 (5277 dagar sedan)

Vid Nordanå fanns ännu 1957 två fällbomsanläggningar som sköttes från stationen. Den bortre vägen sett från Malmö var Görslövsvägen. I oktober tog tredje signalsektionen dessa bilder, som jag mer än femtio år senare råkade hitta hos Sveriges Järnvägsmuseum:

[image]

Att båda bommarna står på samma sida av vägen kan nog bero på televerkets luftkabel som följer vägen.

[image]

[image]

Det finns både V-signal respektive kryssmärkeslyktor OCH vridlykta + bomsignalskärm. Vridlyktan är tillsynes avskärmad för att dess sken inte skall förvilla vägfarande (vägen korsar ju inte banan i rät vinkel). Möjligen kan V-signalen var nyuppsatt, och signalteknikernas nästa åtgärd efter att bilderna tagits kanske var att plocka bort vridlykta och bomsignalskärm?

[image]

Bommarna manövrerades uppenbarligen, liksom de vid vägövergången Nordanå, från det dubbla fällbomsvindspelet som syns på bilden nedan. Anordningen till höger är en ställbock för infartssignalerna.

[image]

1959 visar tidtabellsboken del A att båda fällbomsanläggningarna ersatts med automatiska ljus- och ljudsignaler. Stationen var dock fortfarande bevakad i ganska stor omfattning. Tio år senare var den omgjord till hållplats


Hela tråden: