Linjeplatsdefinitionen - svår fråga till säofolk! (Bana)

av S-O Strand, Monday, January 07, 2008, 08:04 (5926 dagar sedan) @ HP

Hej!
Vad det gäller linjeplats har jag lyckats tyda mig till att den finns "vid" växel (jag tolkar det som växeln i sig + sidospår "innanför") eller "mellan växlarna". Ev fristående linjeplats har ingen .

Men på vissa linjeplatser finns också en plattform för resandeutbyte (Ormaryd, Hult mfl). Här räknas plattformen till linjeplatsen enligt linjebok. Räknas då linjeplatsen till sträckan mellan växeln (till ba-sticken) och plattformens början (längst bort)?

Diskussionen är intressant i säo-sammanhang eftersom linjeplats kan utgöra gräns för A-arbeten, vut mm, och var denna fyskika exakta gräns då är, är ju rätt intressant? Särskild eftersom vut och A-arb med linjeplats som gemensam gränspunkt ej avkrävs samråd!

Vad har Ulf Pålsson och S-O Strand för åsikt?

Mvh Henrik R


Det är ju så att en linjeplats gränspunkter inte finns definierade i säo. En linjeplatssignal (om sådan finns) kan ju ge en fingervisning men definitionen för den är ju "står i regel kort före linjeplatsen" och "reglerar rörelse förbi en linjeplats"
Ur vårt perspektiv (å andra sidan är det ju inte i första hand en tkl-fråga) brukar vi säga att man skall kunna gå runt med lok eller gå förbi en medväxel (vid enväxlig linjeplats) med en vut och backa in på sidospåret och ändå använda linjeplatsen som gräns för vut-sträckan.
För tsm för a-arbete gäller att om han befinner sig "i närheten" (på siktavstånd motsv.) av linjeplatsen skall linjeplatsen ingå i a-arbetet och därmed blir gränspunkten närmaste station eller linjeplats bortom den aktuella.
Dessa tolkningar brukar vi göra. Jag vet inte exakt hur man lär ut till tillsyningsmän för vut och A+L-arbeten. Det är ju i första hand de som är berörda och måste bedöma vad som är lämplig gräns för anordningnen.

För övrigt är erfarenheten den att vagnuttagning och a-arbete ofta begärs längre sträcka än nödvändigt. Då blir det ett och annat onödigt samråd, men å andra sidan så minskar man ju risken för tillbud mellan vut och a-arbeten vid linjeplatser.
St


Hela tråden: