telebyggnad? (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Sunday, November 15, 2009, 20:29 (5269 dagar sedan) @ Morshyttan

vi kan väl inte säga med säkerhet i brist på arkivuppgifter, men det verkar röra sig om ett hus för tele-trafik :-|

- den dubbla stolpen just vid huset, för övrigt enkla längs linjen

Att stolpen är dubbel kan nog bero på att det är två blanktrådslinjer som går ihop: den från Harlösa och den från Tomelilla.

Jag tror inte att det är en telefonstation vi ser, för då skulle telelinjerna sluta där. Och i så fall måste ändstolparna vara kraftigt stagade, vilket jag tycker borde synas. Dessutom borde det finnas ett skåp uppe i stolpen där blanktrådarna övergår i kabel. (Som ett kuriosum kan nämnas att det stod en ensam blanktrådsstolpe i Boländerna, Uppsala tills helt nyligen - jag trodde det var någon form av minnesmärke, men numera tror jag att det var den stolpe där en blanktrådslinje övergick till markkabel. När blanktrådslinjen ersattes med markkabel var det helt enkelt enklast att koppla ihop denna med den äldre kabeln högst upp i stolpen...) För övrigt tror jag det var brukligt att sluta blanktrådslinjerna med dubblerade isolatorer, och det ser vi inte heller.

<snip>

- ev. en fång-stolpe till vänster om högra bommen :-|

DEN är intressant. Fångstolpar fanns mig veterligt bara på elledningar. Och vi kan vara rätt säkra på att det inte är en elledning vi ser (blanktråden skulle i så fall gå rakt in i teleledningarna och det är - eh - FÖRBJUDET).

<snip>

f.ö så är det en intressant stålkonstruktion överst på stolparna i.s.f att alla isolatorer sitter på trästolparna.
skulle möjligen kunna vara olika operatörer ?

De enda operatörer som skulle komma på fråga är televerket och järnvägen själv. Och jag har aldrig sett att de separerat linjerna på det där viset.

Den där stålkonstruktionen har jag nästan glömt bort, men man kunde se den här och där även på betydligt mindre blanktrådslinjer (typ efter landsvägar).

Nu när jag börjat fundera på det, så kan jag tänka mig att det var något man tillgrep när stolpen visat sig vara för kort, till exempel då den visade sig sjunka ned ovanligt långt i marken i samband med resningen - och den skånska myllan är onekligen rätt ställe för att något sådant ska hända. :-D

Att det skulle vara en tillbyggnad i efterhand tror jag inte riktigt på: blanktrådslinjerna borde byggts på nedåt. Att lägga på ett antal linjer ovanför låter ytterst svårt - någon skylift var det ju inte tal om på den här tiden utan tråden (vi pratar normalt om 3 mm järntråd, i speciella fall 3 mm koppartråd) måste spelas upp med hjälp av en man som klättrat upp i stolpen. Helst utan att kortsluta en massa telefonledningar i bruk...


men som sagt mer än en spekulation om detta kan det knappast bli från horndal, även om bilderna från den skånska slätten i en svunnen tid väcker eftertanke och beundran :-) :-) :-D ;-)

Instämmer på alla punkter. :-)

SI


Hela tråden: