El- och telestolpar (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Sunday, November 15, 2009, 23:09 (5274 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nedan en förstoring som visar de mystiska elstolparna

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/DalbyOstra_stolpar_5711.JPG[/img]

På några av de andra bilderna från vägövergången ser det ut som om elledningen faktiskt passerar över spåren. Några teleledningar syns däremot inte, vilket skulle kunna betyda att telelinjerna verkligen gick ner i jordkabel vid dubbelstolpen

Jag tar genast tillbaka vad jag skrivit och hävdar motsatsen. :-P
Visst är det en elledning som korsar järnvägsspåren.

Däremot tror jag fortfarande inte att telefonlinjen slutar vid dubbelstolpen.
Jag tycker nämligen fortfarande att man borde se apparatskåpet där markkabeln börjar - det är inga små grejor, särskilt inte på en så stor telefonlinje som vi ser på bilden. (Jordkabel lär i det här sammanhanget vara blymantlad kabel med pappersisolering av ledarna. De är MYCKET känsliga för väta och konstrueras därför gastäta och kopplas till en gastub som ger ett övertryck i kabeln - så om manteln spricker så trycks gas ut hindrar väta från att tränga in. Därför måste ändpunkten på kabeln vara en ihoplödd historia, som inte kan vara hur liten som helst.)

Det kan vara att vi luras av perspektivet, och att telefonledningarna passerar över elledningarna. Telefonledningarna hänger när jag tänker noga på saken ovanligt högt i dubbelstolpen och för den delen på första stolpen utmed Tomelillalinjen.

SI

Post scriptum:
Jag såg just bilderna från Alnarör, och där finns en stolpe där en blanktrådslinje slutar (och övergår till markkabel). Den syns speciellt tydligt på bild nr 4.

Rent bortsett från att den har fastspikade steg (så att man inte behöver stolpskor när man ska upp i stolpen) och arbetsplattform, så syns skåpet jag talar om.

D.S.


Hela tråden: