Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Erik Samuelsson, Thursday, March 27, 2008, 11:05 (5845 dagar sedan) @ Patrik E

[i] När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.[/i]


******
Varför anser Du att det behöves ett klargörande?
Vad är det som Du inte tycker stämmer?

Det är, enligt min uppfattning, svårt att besvara om Du är så generell i Dina påstående.

Mvh
Patrik

Av redovisningen som Bengt refererar till så får man uppfattningen att spårbyte skett. Av redogörelsen från [link=http://www.agj.net]AGJs[/link] hemsida får man en annan bild. Det är väl rimligt att kunna begära ett klargörande?

MVH
Erik S

För att Du ska hänga med så hänvisar jag till det som står på AGJs hemsida:

2004-06-16 13:09:26

Bidrag till AGJ från Riksantikvarieämbetet
Riksantikvarieämbetet har idag beviljat ett bidrag till AGJ.

För 2004 har Riksantikvarieämbetet fått fyra miljoner kronor att fördela till arbetslivsmuseerna. Bidragen ska stödja projekt som stärker arbetslivsmuseernas möjligheter att bevara och bruka industrisamhällets kulturarv.

AGJ har fått 125 000 kr för att rusta upp spåret genom Brobackatunneln.

* * *
2004-09-12 13:39:39

Spårarbete i tunneln startar helgen den 18-19 sept
Under helgen den 18-19 september startar spårarbetet i Brobackatunneln. Det är 105 meter som vi skall byta på plats.

Rälsen, 27 kg/m, levereras av SRS på måndag den 13/9. Arbetet är en förutsättning för att kunna ploga ner optokabeln men innebär också att vi kan köra med rälsbuss genom tunneln.

Arbetet startar med att köra ner och lasta av den nya rälsen. Därefter börjar vi riva den gamla rälsen. Till stor del används "AGA-nyckel", dvs skärbrännare och acetylengas.

* * *
2004-11-17 13:27:42

Plogningen är färdig - optokabeln på plats

Under helgen den 13 - 14 november slutfördes arbetet med kabelplogningen genom att den sista slangen plogades ner och skarvades. I vårt avtal med TeliaSonera stipulerades det att vi skulle vara färdig med vårt arbete den 15 november. Det var vi!!!

Under onsdagen den 17 november blåste Swedia Networks optofibern genom våra slangar, på kvällen kom vinterns första snöoväder!

Nu återstår de avslutande arbetet med att hämta alla tomma kabeltrummor, samla in överbliven slang återställa banvallen med mera.

* * *
2005-01-02 12:45:29

Nu är det dags för banarbete

Banarbetet startar under trettonhelgen i tunneln

Under helgen (6 - 9 januari) skall vi påbörja spårarbetet i tunneln. Detta för att vi skall kunna köra där till sommaren.

Vi startar varje dag klockan 9.00 och håller på till cirka 17.30. Har du frågor? Kontakta Olof Brandelid

* * *
2005-02-28 22:05:00

Arbeten i Brobackatunneln.
Under helgen som gick genomfördes arbeten i Brobackatunneln.
Det lyftes bort sten som grävts fram under kabelplogningen tidigare under hösten. Därefter skall rälsen demonteras rälslängdsvis söderifrån.

* 25-kg räls skärs i 4 meterslängder och lastas på tralla.
* 27 kgs räls dras ut och lastas på vagn norr tunneln.
* Slipers och befästningar handlastas på tralla.
* Vi plockar därefter ut allt kvarglömt skrot så att vi inte får punktering.

Därefter skall en extern firma ta över.

* * *
2005-03-09 15:23:14

Arbete i Brobackatunneln
Arbetet med Brobackatunneln pågår!

Spåret är nu rivet i södra tunnelmynningen och arbetet med att få ner optokabeln ordentligt inne i tunneln pågår. En djupare schakt är grävt och kabeln läggs nu ner succesivt.
Som en tillfällig lösning har den hängts på väggen under tiden arbetet pågått med shacktet och att få ut all sten från tunneln. Därefter skall spåret rivas.

* * *
2005-03-29 18:33:57

Brobackatunneln tömd på spår och slipers
Under påskhelgen slutfördes arbetet med att tömma Brobackatunneln på räls och slipers. Arbetet har blivit något fördröjt pga den sena våren men nu blev det färdigt.
Vi skar upp rälsen i lagom stora bitar och lastade sedan trallan med räls och slipers som sedan kördes upp till Anten för omlastning. Allt går nu till skrot.
I nästa etapp skall nu en extern firma ta vid och plana ut i tunneln samt förbereda för spårbyggnaden.

* * *


Hela tråden: