R 976 och F 1200 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, måndag, januari 07, 2008, 11:58 (4433 dagar sedan) @ Mats J

Att F-loket har 4 cylindrar beror på att det är ett compound-lok där ångan expanderar i två steg. Fördelen är bättre utnyttjande av ångan samt bättre utbalansering genom att hög- och lågtryckscylindrarna går i motfas. Detta leder till lugnare gång. på 20-talet övergick man till trecylindriga lok bl.a av denna anledning. 4-cylindriga compoundlok var ganska ovanliga om man vortser från ett antal smalpåriga mallet-lok.
UGJ hade dock såväl 4-cylindriga compoundlok som fyrlinglok av vilka ett av de senare finns kvar.
Nackdelen med stora utvändiga cylindrar i tvillinggång är stora rörliga massor som kan orsaka ojämn gång, speciellt med kort hjulbas. Detta led de 6 I-loken mycket av vilket gjorde att de fick övergå till växlingstjänst när Kd-loken kommit som ersättare dragkraftsmässigt. Även R-loken har en relativt kort hjulbas (men längre än I-loken) och kan ha haft tendenser till galoppering även om hjulupphängning nog hade utvecklats sedan 1870-talet.
Föregångaren Ma/Mb hade ju en cylinder som var större än R-loken, den andra var mindre (2-cyl compound).
Någon som vet hur R-loken var att åka på?


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum