KHJ-reglementet, nr 20: up:s kommentarer (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Monday, January 07, 2008, 20:49 (5951 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

= = =

Det kunde inte vara lätt att följa regeln i § 79 om ett minsta avstånd om 1800 fot (535 m eller 548 m, beroende på om man valde [i]fot[/i] eller [i]foot[/i]), i alla fall inte på en kurvig bana med dålig sikt.

Det är bara i § 79 och § 80 som längmåttet [i]foot[/i] används i den engelska versionen. På andra ställen har man använt [i]yard[/i] som längdmått och översatt det till 3 fot.

Beträffande [i]mil per timme[/i] som enhet för hastighet: Nationalencylopedin säger att, enligt en förordning från 1855, 1 svensk mil var lika med 36000 fot, d.v.s. ca 10688 m, medan 1 engelsk mile var (och är) lika med 63360 inches = 5280 feet, ca 1609 m. (Ja, nu är jag ute på ett långt sidospår, men jag kan inte låta bli att nämna att den brittiska motsvarigheten till den svenska topografiska kartan i skala 1:50000 fram till 1970-talet gjordes i skala 1:63360, [i]the one inch to the mile map[/i]!)

§ 80 säger ju indirekt att ett tåg som stannat på linjen [i]i följd af olyckshändelse eller annan serskild orsak[/i] förlorade sin rätt att fortsätta framåt med normal hastighet. Man måste tydligen räkna med att ett hjälplokomotiv kunde och fick sändas ut mot tåget i motsatt riktning.
/up


Hela tråden: