Mer om AGJ:s tunnelredovisning (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bengt Nordh, Tuesday, April 01, 2008, 22:34 (5862 dagar sedan) @ Bengt Nordh

Utöver vad jag skrivit om tunnelprojektet finns ytterligare några uppgifter att lägga till. Ur Jernvägsnytt nr. 4 2004 citerar jag följande "Under slutet av augusti utarbetade vi en offert som vi presenterade för dem (Telia-Sonera) och vi erhöll en beställning i början av september. Här fastställdes också tidsplanen, vi skulle vara färdiga den 15 november."

"Samtidigt med offertarbetet påbörjade vi besiktning och renovering av tunneln. Rälsen här var så rostangripen att all trafik var utesluten. Ursprungligen hade vi tänkt att bara byta några rälslängder men det räckte inte, rälsen i halva tunneln fick bytas. Detta utfördes på enklaste sätt. Ny räls lades ut och den gamla togs bort. Den nya rälsen spikades endast i var tredje befintlig slipers och ingen slipersjustering utfördes. När trafiken till Brobacka ska återupptas innebär det givetvis vidare arbete men denna lösning var enda chansen att få spåret farbart med en rimlig arbetsinsats."

Ut Jernvägsnytt nr 1, 2005 citerar jag "Arbetet pågår just med att plocka ut stenar ur Brobackatunneln. Därefter ska vi riva all räls vilket görs under början på mars-månad. Detta för att möjliggöra att ett externt företag ska plana ut och göra underbädden som vi sedan ska bygga det nya spåret på. Vi bedömer att detta är det snabbaste och enklaste sättet då vi behöver byta såväl spår som slipers i tunneln."

AGJ gjorde 31 januari 2005 en delredovisning av tunnelprojektet till Riksantikvarieämbetet. Där står följande "Låtit göra en besiktning av berget SEK 6000. Beställt och fått levererat SEK 54 000. Beställt och fått levererat begagnad räls till halva tunneln SEK 25 000. Totalt ca. SEK 85 000. Beställt inmätning av befintligt spår vilket kommer att utföras vecka 505-6. Beställt leverans av makadam för leverans vecka 512. Beställt erforderliga markarbeten av markentreprenören Comeva. Vi kommer även att köpa begagnad räls till andra halvan av tunneln. Tunnelprojektet är ett av de prioriterade projekten för Banavdelningen och arbetena fortsatte under trettonhelgen men nu har vi tjäle så det måste anstå till våren. Vi har för avsikt att avsluta det hela under 2005."

Mina frågetecken kring redovisningen av tunnelprojektet kvarstår tyvärr. AGJ:s officiella redovisning tycks inte stämma överens med uppgifter AGJ självt har lämnat under projektets gång. Vad är rätt och sant?

Bengt Nordh


Hela tråden: