Inget dämpande istäcke (Historiskt material)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 03, 2010, 21:43 (5225 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Måste ha varit absolut extremt väder... Är södra änden av Vättern nånsin isfri annars, i mitten av januari?

Eller var det kanske som så, att isen hade börjat lägga sej - och just då kom stormen? Fast med tio minusgrader... näääeee.

"...hård och långvarig nordlig vind och därav föranlett högt vattenstånd i Vättern, ihållande stark köld med nederbörd samt frånvaron av dämpande istäcke eller drivis längs stranden..." nämner distriktschefen i sin rapport till K Jst den 19 januari. Enligt rapporten hade "icke någon ens tillnärmelsevis så stark nedisning" förekommit på bangården tidigare, och man föreslog heller inte några åtgärder för att undvika liknande problem i framtiden. Förutom då kablifiering av telelinjer och strömförsörjning för bangårdsbelysningen.

Jag vet inte om man vid elektrifieringsförberedelserna funderade på åtgärder för att minska risken för nedisning av kontaktledningen. Det fanns dock några bilder utifrån Vättern tagna vid det som jag förmodar var inspektion inför elektrifieringen, men om detta hade samband med eventuella skyddsåtgärder eller bara handlade om en trevlig båtutflykt för elektromännen vet jag inte.


Hela tråden: