motorvagnar i Sverige (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Saturday, April 05, 2008, 09:42 (5859 dagar sedan) @ ballast

Tack för svar! Mitt intresse gäller svenska järnvägars motorvagar under perioden
1920-1940. Jag önskar uppgifter som motsvarar de i SVENSKA LOK OCH MOTORVAGNAR från 1969 då dessa inte längre användes. Beträffande smalspåriga vagnar finns uppgifter om SJ:s vagnar i Smalspåriga dragfordon vid SJ från 1967 men av nagturliga skäl saknas där uppgifter om vagnar som aldrig övertogs av SJ. En del
finns ju skrivet i TÅG men jag saknar en sammanställning som täcker tidsperioden.
Bertil Kahl

På Rolf Stens intressanta hemsida "Historiskt" finns en del att läsa, bl a under rubrikerna "Motorvagnar" och "Rälsbussar" på länken nedan.

Motorvagnar och rälsbussar på Historiskt

Men det finns små guldkorn att vaska fram här och var, t ex:
Motorvagnarna på SGGJ

Rälsbuss på UWHJ

Motorvagn på VGJ - se även följande sida!

Du kan nog hitta fler intressanta motorvagnar om du letar runt på "Historiskt"! Ett annat tips är Arne Hällqvists "Rälsbussar (SJK 38)" som visserligen bara behandlar SJ, men en och annan gammal pjäs som hann bli förstatligad finns med.

Däremot finns det nog ingen sådan sammanställning som du efterlyser men jag tror att många skulle vara tacksamma om du ville samla ihop alla data och skriva en sådan bok - eller åtminstone publicera det du hittar här!

/Leif
(som gärna köper boken!)


Hela tråden: