Udda utfartssignal i Veberöd (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 17, 2010, 22:48 (5185 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Signalen gäller ju för tåg i riktning mot Björnstorp och är placerad till vänster om ett sidospår men gäller för det tågspår som ligger till höger om sidospåret; bara det är en specialare. Den linjebeskrivning ur tidtabellsboken del A från 1957 som Gunnar E har länkat till i inlägget nedan om Dalbyvägen gäller ju i motsatt riktning, så vi kan inte där läsa om den här utfartssignalen. Vi kan däremot se att Veberöd hade envingad infartssignal från Björnstorp och att växlarna var oförreglade (markeras med "klump" på semaforsymbolen).

Den egendomliga utfartssignalen slopades den 12 januari 1959 kl 12.00, samtidigt ersattes båda infartssemaforerna med ljussignaler och skivförsignalerna ersattes med orienteringsmärken. Man hade haft mycket problem med semaforerna, som var i dåligt skick. De mekaniska ledningarna frös ofta fast, eftersom de gick i dåligt dränerade trummor. Stationen förblev oförreglad även efter signalbytet. I en skrivelse från distriktets signalingenjör till trafikinspektören den 26 september 1958 nämns den planerade slopningen av utfartssignalen OCH att man även ville slopa ett stickspår till tegelbruk i Björnstorps-änden av Veberöds station. Tegellastningen var obetydlig och borde kunna ske på bangården. Stickspåret anslöt till huvudspåret ca 50 meter väster om Dalbyvägen, vilket förstås är den växel som Ulf tänker på. Det framgår inte av skrivelsen om utfartssignalen hade något samband med tegelspåret, men detta är väl inte omöjligt [3 signalsektionen dnr 63/57]

Man kan misstänka att det -- tidigare, utan utfartssignal och förregling --förekom att tåg efter tågklarerarens avgångssignal mot Björnstorp hamnade ut på sidospåret åt höger, p.g.a. brister i tågvägsinspektionen. En utfartssignal som förreglade sidospårsväxeln måste ocskå ha besparat tågklareraren från många tågvägsinspektionssteg, som annars -- enligt säkerhetsbestämmelserna -- skulle ha gått åt för att kontrollera att sidospårsväxeln låg rätt och var låst med hänglås (före varje tåg!).
/up

Att risken för sådana händelser finns styrks av en incident jag upplevde i Vaggeryd när denna station saknade förregling: Mitt försenade tåg mot Nässjö accelererade snabbt efter starten i Vaggeryd, men började plötsligt signalera ihållande och bromsade kraftigt. Så småningom backade vi, och vid nästa startförsök vek tåget omedelbart av till vänster i en växel. På det spår vi nyss försökt befara pågick spårarbete, och de som var sysselsatta med detta blängde ilsket på vårt tåg. Antagligen var det spår vi felaktigt kört på överhuvudtaget inte något tågspår, så här hade en utfartssignal (mellansignal) varit bra.


Hela tråden: