Bidrag till historia: Brev från Krauss till Nydqvist & Holm (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal @, Sunday, April 06, 2008, 09:48 (5863 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Åren 1894 till 1906 levererar Nohab sin egen avart till Kraussboggi. Den är lagrad som en stjärtboggi bakom första koppelaxeln. Alltså missar den helt Kraussboggins fördel att både främre löpaxeln och första koppelaxeln kan löpa mot ytterskenan i kurvor och mjukt leda loket i spåret. Det är väl sannolikt denna boggikonstruktion som Krauss menar utgör patentintrånget? Men har den verkligen några likheter med Adamsenboggin?

Boggien finns beskriven SWB-boken. Och löpaxeln är faktiskt lagrad som i en Adamsenboggie (se lokläran). Sedan styrs främsta koppelaxeln med fjädrar.
Som sagt en rätt bakvänd och dålig konstruktion.
I SWB-boken står vidare att SWB funderade på en 2C-maskin i stället och Nohab visar ett förslag med tvåaxlig Adamsenboggie, också det en rätt märklig konstruktion, kommer att röra sig som en stjärtboggie och styr i spåret med bara en axel. I boken står vidare att Nohab gick ifrån den bakvända Krauss-konstruktionen och övergick till den normala men detta är alltså fel.

Dag B


Hela tråden: