Örup grusgrop, T-semafor mm (Signaler/säkerhet)

av Anders Olsson, Monday, January 25, 2010, 14:28 (5176 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Grusgropen i Örup började troligen användas redan 1864 då YEJ gjorde avtal med ägaren till Örups slott om köp av grus. Lastplatsen uppe vid spåret tillkom dock senare. Här lastades trots närheten till Köpingebro sockerbruk betor. Vad bockkranen använts till vet jag inte. Den vänstra byggnaden är troligen ett våghus.
Det toppformiga är en kur för personalen. Betelevatorn står kvar här som på många andra platser trots att trafiken upphört. Troligen fanns ingen trafik på lastplatsen vid huvudspåret när bilden togs. Eftersom SJ hade bättre grus att tillgå än Örupsgruset nedlades verksamheten i Örup 1960 och lastplatsen nedlades. I grusgropen uppföredes ett lokskjul där två beredskapslok ställdes upp. Växeln till grusgropsspåret togs bort. När dåvarande Helsingborgs Veteranjärnväg sökte efter ett ånglok att köpa föll valet på SJ S6 1611 f d GBJ 23. Loket hämtades den 7 mars 1972 och eftersom SJ ändå fick lägga tillbaka växeln hämtades även det andra loket som jag tror också var något slags S-lok. Detta var sista trafiken på Örups lastplats.
Det har även funnits en hållplats i Örup. Den fanns inte på samma plats som lastplatsen (vilket Olofssons Sveriges Järnvägar anger) utan ca 500 meter längre norrut vid slottet. I tjänstetidtabellen 1918 anges de som olika trafikplatser. Hållplatsen fanns ca 1915-1923.
I ett tidigare bidrag har visats bilder på korsningen vid Nedraby. På de äldre finns banvaktsstugan kvar. Den såldes 1956 för rivning - skymde sikten i korsningen.


Hela tråden: