Skånska vägskydd: Trydeholm (Tomelilla - Eslöv) (Signaler/säkerhet)
I ett tidigare inlägg visade jag några bilder från Trydeholm, samtliga tagna i maj 1957. Kompletterar nu med några bilder från november samma år:
I maj hade de manuella bommarna antagligen just ersatts med automatiska signaler. Som någon nämnde i samband med mitt tidigare Trydeholmsinlägg hade nog anslaget till höger om kryssmärket information om ibruktagningsdatum för ljus- och ljudsignalerna.
I november hade anslaget försvunnit, liksom de sista resterna av de gamla fällbommarna.
På bilden ovan syns plattformen för hållplatsen Trydeholm samt vägvaktskuren. Kanske är det den av automatiken ersatta vägvakten som står utanför kuren? Det var vanligt att vägvakten fick vara kvar i tjänst någon vecka efter att automatiska signaler kopplats in
I november hade kuren tagits bort. Hastighetstavlan som tillkommit markerade slutet på en sträcka med största tillåtna hastighet 80 km/h. Denna hastighetsnedsättning berodde på att spårledningen för vägskyddsanläggningn var kort (710 meter) beroende på Tryde lastplats som låg ca 800 meter norr om hållplatsen.
På bilden ovan syns den nyuppsatta V-signalen. På fällbommarnas tid fanns överhuvudtaget ingen signalering mot banan, vilket var ganska ovanligt. Förhållandet nämns särskilt i tidtabellsboken del A från 1955