Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) (Signaler/säkerhet)
Vid Klasaröds station fanns när dessa bilder togs i november 1957 mekaniska fällbommar. 1960 ersattes de gamla bommarna av en ny automatisk fällbomsanläggning
Klasaröd tycks ha varit en betydelsefull ort med flera handlare, varav en sålde Kosangas (en typ av propangas). En annan affär hade en Esso-pump utanför huset.
Kryssmärkeslyktor och fristående vridlykta, kombinerad med bomsignalskärm (syns till vänster om Esso-macken på bilden ovan)
Signalsäkerhetsanläggningen i Klasaröd var centrallås med ljussignaler. Det gick att lägga tågväg endast till spår II. Bilden på centrallåset (förstoring nedan) är troligen tagen omkring 1953
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
Hela tråden:
- Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) -
Gunnar Ekeving,
2010-02-11, 22:50
- Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) -
Erik Andersson,
2010-02-11, 23:16
- Vitaby: Centrallås. Sista fällningen av T-semaforen -
Gunnar Ekeving,
2010-02-12, 00:23
- Vitaby: Centrallås. Sista fällningen av T-semaforen - Magnus Kroon, 2010-02-13, 20:28
- Vitaby: Centrallås. Sista fällningen av T-semaforen -
Gunnar Ekeving,
2010-02-12, 00:23
- Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) - Max Jüdel, 2010-02-12, 08:17
- Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) -
Erik Andersson,
2010-02-11, 23:16