Skånska vägskydd: Klasaröd (Tomelilla - Bjärsjölagård) (Signaler/säkerhet)

av Max Jüdel, Friday, February 12, 2010, 08:17 (5180 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Men, K15-nyckel sitter kvar i det ena tågvägslåset! Tänk om trafikinspektören kommit på detta vid en inspektion, då hade tjänstgörande tågklarerare (tkl) fått förklara sig inne på expeditionen.

Reglerna var strikta just med K15, den nyckeln fick inte förvaras i låset annat än vid manövrering så att inte obehöriga falskeligen (!) skulle kunna manövrera signaler till kör. K15-nyckeln skulle vara i personligt förvar hos tkl eller på därför avsedd plats inne på expeditionen (oftast en krok på sidan av blankettstället för S-order som stod framför tkl vid tklbordet vid sidan av tam- och tklbok).

Det cirkulerade alltid förr historier om elaka inspektörer som vid ankomsten till stationen helt enkelt tog nyckeln utan att tala om det och sedan med skadeglädje såg tkl bli mer och mer frustrerad i sitt letande efter nyckeln, för att efter lämplig tid (och lidande kan man förmoda) triumferande ta fram nyckeln ur byxfickan och nonchalant fråga om det var den här som tågklarerare X letade efter. Med skammens rodnad på kinderna fick då den stackars tågklareraren medge att så var fallet, för att sedan raskt få sig påminnt om vad som egentligen gällde av den överlägsne inspektören.


Hela tråden: