Banverket Produktion och övertaliga maskiner (Anslagstavla, resor mm)

av HP @, Jönköping, Thursday, April 10, 2008, 13:37 (5862 dagar sedan)

Hej!
Tills för något år sedan kunde den som var intresserad av en banarbetsmaskin, vända sig till oss, och efter handläggning, få en ev. övertalig maskin på deposition.

Vi har fört en diskussion sedan förra året med Banverket Produktion om hur vi i framtiden ska hantera önskemål från föreningar om banarbetsmaskiner. Vårt mål är att skapa en bevarandeplan för dessa fordon, som pekar ut bevarandevärda maskiner ur en museal synvinkel. Dessa kommer även i framtiden att övertas av oss, för att säkra bevarandet. Sedan kan vi alltid diskutera deposition av dessa.

Förutom dessa finns det naturligtvis ett stort behov från museibranschen, att få tillgång till maskiner/fordon, som underlättar banunderhåll. Vår intention är att SJVM inte ska äga dessa fordon, utan att föreningarna själva kan köpa dessa direkt från Banverket Produktion, med vissa förbehåll. Det handlar bland annat om att maskiner/fordonen inte ska kunna hyras ut till entreprenör som konkurrerar med BVP verksamhet.

Sedan en inledande diskussion med BVP i juni 2007 har dock en hel del hänt, i och med att BVP Maskin numera slagits ihop med BV Industridivision, under namnet BVP Entreprenad. Först nu har det klarnat vem som idag är chef över maskinerna, och vi kommer om en månad ha ett möte med den personen, för att fortsätta där vi slutade diskussionen sist.

F.k. avyttrar inte BVP några Scaniatrallor av typen MTR 101, eftersom man fortfarande har flera i trafik, men inga hjulaxlar i reserv.

Efter mötet i maj, kommer jag informera här var frågan står.

Mvh
Henrik Reuterdahl
Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: