Överföringsvagn som krantralla i Västervik (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Hellgren ⌂ @, Tuesday, January 08, 2008, 21:37 (5950 dagar sedan) @ Anders Henriksson

Som gammal kranvagns byggare blir man lite nyfiken. Under årens lopp har andras lösningar varit spännande att jämföra med. När jag tidigare var i Verkebäck fanns den här kranvagnen. Vad har hänt med den nu?
[image]

På ULJ byggde vi vår kranvagn i början av 90- talet på en tre-axligt NKlJ vagn. Vi satte på en Jonsered timmerkran. Tanker var från början även använda den för buskröjning, men vi kom aldrig dit då fick tag i en självgående buskröjare.

[image]


[image]

Under årens lopp har det blivit en del skador på stödbenen men inget allvarligt. Nu senast blev det en "ny" motor. Skulle jag bygga kranvagnen idag skulle jag sätta kranen så långt ut i ändan av vagnen för att kunna utnytta flaket på tillkopplad vagn maximalt. Vi har bara haft en liten motor och det har fungerat bra. När vi byggde vår kranvagn fick vi nöja oss med "billiga" delar, men det har fungerat bra och den har haft många drifttimmar under årens lopp.
/Anders


Hela tråden: