Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård (Signaler/säkerhet)
Plankorsningen dokumenterades i november 1957, samma år som linjen från Harlösa till Bjärsjölagård revs upp. De närmaste föregående åren hade den endast trafikerats under betkampanjerna.
Här har fotografen dokumenterat de mekaniska fällbommarna - samt sin egen skugga
Det fanns kryssmärkeslyktor, vilket inte var jättevanligt vid denna tid:
Mellan spåren syns både en V-signal och en fristående bomsignalskärm (kanske kombinerad med vridlykta av låg modell). V-signalen kan möjligen vara den mobila signal som sattes upp för att prova ut bästa placering för permanent V-signal
Malte Ljunggrens "Sveriges lokstationer" uppger att lokstallet revs 1973. När bilden togs var stallet antagligen sedan länge ur bruk för sitt ursprungliga ändamål, men verkar fortfarande vara i gott skick
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
Hela tråden:
- Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård -
Gunnar Ekeving,
2010-02-17, 20:09
- Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård -
Lars-Olof Hansson,
2010-02-17, 20:32
- Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård -
Anders Olsson,
2010-02-17, 20:50
- Lokstallet 2008 - Lars P, 2010-02-18, 02:25
- Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård -
Anders Olsson,
2010-02-17, 20:50
- Bjärsjölagård - ursprunget -
Rolf Johansson,
2010-02-17, 20:53
- Bjärsjölagård - ursprunget - Jonny Saljefeldt, 2010-02-17, 21:01
- Bjärsjölagård - ursprunget -
Morshyttan,
2010-02-17, 21:40
- Bjärsjölagård - ursprunget -
Harald,
2010-02-18, 10:38
- Bjärsjölagård - ursprunget - Anders Sandgren, 2010-02-18, 12:51
- Ram -
Gunnar Lilienberg,
2010-02-18, 19:41
- Ram - Harald, 2010-02-18, 20:23
- Bjärsjölagård - ursprunget -
Harald,
2010-02-18, 10:38
- Skånska vägskydd och lokstallar: Bjärsjölagård -
Lars-Olof Hansson,
2010-02-17, 20:32