Krav på unika namn (Järnväg allmänt)

av Harald, Saturday, February 20, 2010, 11:55 (5150 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Annars är Alléparken för mig en hållplats på Nockebybanan!


Yessir - A-parken på nya Nbp-linjen kom ett par år efter, eller hur...? Och döptes då snabbt om, när misstaget uppdagats. Eller var det tvärtom - att spårvägen kom efter, och tåget "vek sej" ändå?

Intressant, sånt här - OBS att vd Nerell på SRJ även var höjdare i Spårvägs- & Förortsbaneföreningen, kanske t o m ordf. ungefär då...

Herrn torde dock läsa sin RB-100 med större noggrannhet. :-)

Men var det egentligen något problem att det fanns en spårvagnshållplats i Stockholm och en järnvägshållplats på SRJ som hade samma namn. Det här var ju långt före Storstockholm och SL och något taxesamarbete fanns väl inte heller. Det kan knappast ha varit någon risk för sammanblandning.

Trafikplatser på järnväg ska ju ha ett unikt namn (inom landet), men en trafikplats på spårväg kan ha samma namn som en trafikplats på järnväg. T.ex. så finns både en spårvagnshållplats och ett järnvägshållställe som heter Liseberg. VGJ hade en station som hette Kålltorp och det namnet har även en spårvagnshållplats. Även Almedal och Berga är namn både på driftplatser vid järnväg och spårvagnshållplatser. Spårvagnshållplatsen Berga ligger till yttermera visso på en sträcka som tidigare formellt var järnväg, Saltholmen-Göteborgs järnväg, men tydligen tyckte man ändå att den kunde ha samma namn som en järnvägsstation.


Hela tråden: