sista Z4p i SJs tjänst? - multning? (Fordon: lok)

av Karlsson, Friday, April 11, 2008, 20:15 (5831 dagar sedan) @ John Thoweman

Nej, i alla fall "sportarna" har multipeluttag i båda ändarna. Dock fanns/finns inte alltid högtrycksledning för att förbinda lokomotorernas huvudbehållare framdraget till A-änden. Inte en förutsättning för multipeldrift på något sätt, snarare för att klara av de större tåglängder som nämnda multipeldrift skapade förutsättning för...

Antar att samtliga Z4p med multipelutrustning har uttag för detta i båda ändar. Har inte hundra koll men vet att iaf 318 är utrustad så och det verkar konstigt om just den detaljen skiljde mellan olika fordon i samma serie. Det som däremot finns i olika varianter är möjligheten att koppla högtrycksledning. De varianter jag har sett är antingen avsedda för en lös slang med Atlas-koppling eller varianten med fast monterade slangar försedda med kopplingsnävar med backventiler, alltså samma modell som användes bland annat av SLJ på Roslagsbanan.


Hela tråden: