Skånska vägskydd: Askeröd (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 28, 2010, 22:13 (5163 dagar sedan)

[image]

Vid Askeröds station på sträckan Tomelilla - Eslöv fanns denna mekaniska fällbomsanläggning som fotograferades i oktober 1957.

Man tycks ha satt upp den provisoriska V-signalen på prov, så antagligen skall anläggningen kompletteras med kryssmärkeslyktor och den befintliga vridlyktan ersättas med vägkorsningssignal. Lyktor på bomrören fanns redan, men vid denna tid skärptes kraven på säkerhetsanordningar. Biltrafiken expanderade ju kraftigt.

[image]

Askeröd var tydligen obevakad kvällstid, så då sköttes väl bommarna av vägvakt. 1961 klagade signalmästaren i Ystad till distriktets signalingenjör över att gasen i Askeröds semaforer tog slut alldeles för snabbt, detta beroende på att signalerna visade kör mellan kl 18 och 8. Alltså var stationen obevakad denna tid. Att det gick åt mindre gas när en signal visade "stopp" berodde på att det röda skenet blinkade. Signalmästaren föreslog att huvudsignalerna skulle få elektrisk belysning, och så blev det troligen. Senare automatiserades fällbommarna, så att stationen kunde avbemannas helt. Jag vet inte när detta genomfördes, men 1975 noterade jag att det fanns det en elektrisk drivanordning för fällbommarna som då styrdes av korta spårledningar, vilket tvingade tågen att sakta in.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, uppgifter om signalbelysning från 3 signalsektionen dnr 45/60


Hela tråden: