Solventiler i semaforer? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, March 01, 2010, 19:07 (5167 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja men dagtid så behövde väl inte lampan i semaforen lysa,utan bara när mörkret föll. Om den var tänd med grönt ljus 12 timmar,så behövde den väl inte lysa med rött sken så länge. Utan bara från skymning till 18. och någon timma på morgonen.Förutsätter att man hade en AGA ventil som skötte detta.Hur förhåller det sig med detta.:-) Sune

jag tror inte sådana "solventiler" var vanliga i semaforer. De har dock förekommit i järnvägssignaler, och en ventil finns utställd på Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm.

När man i början av 1920-talet började använda obevakad körning i större omfattning och många signaler ofta visade "kör" löste man problemet med gasåtgången genom att sänka ljusstyrkan när grönt sken visades. Det fanns också på vissa håll en rutin att t ex banvakten skulle skruva ner lågan i gryningen och skruva upp inför natten.

Dock verkar båda dessa sätt att spara gas så småningom ha fallit ur bruk.

SJ:s signaltekniska handbok skrev så sent som 1968 om blinkande rött sken i syfte att spara gas (sid 21) men troligen hade man inte observerat ändringen i säo


Hela tråden: